کد خبر : ۲۲۱۶۶۴ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۸/۱۷ ساعت ۱۵:۲۰

مدیرعامل سابق مؤسسه جهاد نصر کشور عنوان کرد:
٢٢١ هزار هکتار از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری به اتمام رسيده است/ ایجاد اشتغال 300 هزار نفری در خوزستان

دزفول- مدیرعامل سابق مؤسسه جهادنصرکشور گفت: با بهره برداری از طرح کشاورزی 550 هزار نفری مقام معظم رهبری یک اشتغالزایی 300 هزار نفری در خوزستان ایجاد خواهد شد.

 ٢٢١ هزار هکتار از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری به اتمام رسيده است/ ایجاد اشتغال 300 هزار نفری در خوزستان

به گزارش خبرنگار شبکه خبری دز(دز ان ان)، هوشنگ گلابکش ظهر  امروز دوشنبه در سومین نشست تخصصی منطقه ویژه اقتصادی شمال خوزستان در سالن شهید گودرزی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول اظهار کرد : بشر هنوز درتامبن معاش خود درمانده است و سالانه هزاران نفر در جهان بر اثر فقر جان خود را از دست می دهند.

وی افزود: بنابراین باید بتوانیم با درک توانمندی ها و بکارگیری استعدادهای خود راه دست یابی به نعمات الهی را به تصرف خود در آوریم.

گلابکش در ادامه به طرح 550 هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام اشاره کرد و گفت:  با وجود اینکه شکل گیری و راه اندازی طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری بسیار طاقت فرسا بود امابا تلاش صورت گرفته به مرحله اجرا و بهره برداری رسیده است.

وی افزود:منشا این طرح سفر مقام معظم رهبری در سال 75 به استان خوزستان بود که با مشاهده بیکاری شدید در منطقه و بازدید هوایی که صورت گرفت کارگروهی متشکل از وزرا و مسئولان استانی تشکیل و طرح 800 هزار هکتاری تصویب شد ولی در مرحله اجرا به 550 هزار هکتار کاهش یافت.

گلابکش ادامه داد:موسسه جهاد نصر نیز تلاش های زیادی برای عملیاتی کردن این طرح که 15 سال در سازمان برنامه و بودجه بلاتکلیف مانده بود داشت و با تلاش صورت گرفته از سوی این موسسه تاکنون پیش رفته است.

بهره برداری از 220 هزار هکتار
مدیرعامل سابق مؤسسه جهاد نصر بابیان اینکه اکنون 220 هزار هکتار از طرح مذکور به بهره برداری رسیده است، گفت: این طرح حوضه آبریز رودخانه های کرخه،کارون،مارون،زهره و خیرآباد را شامل می شود و برای حدود 300 هزار نفر اشتغالزایی می کند که 147 هزار نفر بصورت مستقیم و 153 نفر بصورت غیرمستقیم مشغول بکار می شوند.

افزایش تولیدات کشاورزی
گلابکش در ادامه با تاکید براینکه با اجرای این طرح با افزایش تولیدات کشاورزی حدود 9.5 میلیون تن در سال روبرو خواهیم بود، یادآور شد: ایجاد قطب کشاورزی و بالا رفتن درآمد کشاورزان از دیگر اهداف اجرای این طرح محسوب می شود.

ی با اشاره به اینکه شهرهای شوش،دهلران ،شوشتر و دزفول سهم بیشتری را در طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری برای احیای اراضی کشاورزی  دارند، توضیح داد: این طرح در 2 فاز طراحی شده که در فاز نخست آن قرارداد 312 هزار هکتار در سال 89 بسته شده و اکنون حدود 220 هزار هکتار آن به مرحله بهره برداری رسیده است.

اشتغالزایی 9 هزار نفر
مدیرعامل سابق موسسه جهاد نصر افزود:از سال 92 ،دو هزار و 352 نفر در این طرح مشغول بکار شده اند که تاکنون این تعداد به 9 هزار نفر رسیده است ضمن اینکه 9 کارخانه تولید ماشین آلات نیز در استان خوزستان برای حمایت و پشتیبانی از این طرح احداث شده است.

گلابکش با پیش بینی اینکه تا پایان سال برای 79 هزار نفر در این طرح اشتغالزایی می شود گفت:تاکنون 73 تشکل در بخش های مختلف طرح ایجاد و راه اندازی شده وزمین های مورد نظر نیز تعیین تکلیف و سنددهی شده اند.

اهمیت تحقیقات و پژوهش
مدیرعامل سابق موسسه جهاد نصر به اهمیت تحقیقات و پژوهش در راستای توسعه تاکید کرد و گفت:در برنامه پنجم توسعه پنج درصد بودجه کشور به تحقیق و پژوهش اختصاص یافت که در عمل نیز این امر محقق نشد و تنها 084/0 درصد یعنی کمتر از یک درصد از بودجه به این امر اختصاص یافت که پیش بینی می شود در برنامه ششم 1.5 تا پنج درصد بودجه به بخش تحقیق و پژوهش اختصاص یابد.

گلابکش، تجاری سازی پژوهش را حلقه مفقوده در کشور دانست و گفت:ایجاد شرکت های دانش بنیان نیز در این راستا تشکیل شد که تعدادی از این شرکت ها به اهداف خود رسیدند ولی برخی شرکت ها موفق عمل نکردند.

وی گفت:متاسفانه در حال حاضر مازاد محصولات کشاورزی باعث شده سالانه با امحای فراوان محصولات باکیفیت روبرو شویم و به دلیل اینکه سازمانی جهت بازاریابی محصولات نداریم نمی توانیم سرمایه گذار خارجی جذب کنیم.

گلابکش افزود:کشاورزان خوزستانی در حالی که به کشت چغندرقند روی آورده اند کارخانه ای برای خرید محصول چغندر وجود ندارد و کشاورزان خوزستانی به ناچار محصول خود را به کارخانه های اصفهان و کرمانشاه می فروشند که رفع مشکل کارخانه قند شمال خوزستان باید جدی تر از گذشته بررسی شود.

دزفول به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود
دبیر همایش دزفول، منطقه ویژه شمال خوزستان نیز در سخنانی اظهار کرد: این همایش به همت کانون توسعه دز و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول برگزار شده است.

حسین فرهاد نژاد دزفولی با بیان اینکه 6 ماه از تأسیس کانون توسعه دز می گذرد، افزود: تلاش این کانون هموار کردن بستر درراستای توسعه دزفول برای مسئولان، اساتید و متخصصان است. 

وی هدف از برگزاری این همایش را انتقال و تبادل تجربیات متخصصین و مدیران اجرایی و عمرانی کشور به حاضران در نشست عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به نام گذاری سال جاری به  اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل توسط مقام معظم رهبری، کانون توسعه دز دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با هدف ترویج این تفکر در جامعه برنامه مذکور را اجرایی کرد.

دبیراجرایی همایش " دزفول، منطقه ویژه شمال خوزستان" با بیان اینکه دانشگاه و شرکت های خصوصی می توانند با تعامل و همدلی با یکدیگر، دزفول را در مسیر توسعه و پویایی سوق دهند، تاکید کرد:  مسئولان دزفول بايد ظرفیت های فراوان این شهرستان از جمله منابع آبی، خاک حاصل خیز، علوم پیشرفته کشاورزی و وجود نیروهای متخصص در زمینه های مختلف را با همکاری دوسویه با دانشگاه ها به زمینه ای مناسب برای تبدیل دزفول به منطقه ویژه ای در مسائل اقتصاد و توسعه کشور تبدیل کنند.

فرهاد نژاد در ادامه عنوان کرد: بنابراین باید تلاش کنیم تا معضلات و موانع توسعه دزفول را شناسایی کنیم و با بررسی مسائل و مشکلات شهر به ارائه راهکارهایی تخصصی در جهت رفع آنها بپردازیم.

به گزارش دز ان ان، درپایان این همایش از هوشنگ گلابکش و مجید هفت تنانيان توسط مسئولان حاضر در مراسم با اهدای لوح و هدایایی تقدیر به عمل آمد.

برچسب ها: مدیرعامل سابق موسسه جهاد نصر هوشنگ گلابکش